Edukacja postaci z głęboką niepełnosprawnością sprzężoną do ostatnia była sprawą marginalizowaną. W poprzednich latach można zauważyć korzystne zmiany w współczesnym regionie. Powstaje coraz więcej nowych Ośrodków Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych i szkół, które reagują na potrzeby rozwojowe tej kategorii dzieci oraz młodzieży dzięki dobrze dobranej ofercie terapeutycznej, edukacyjnej, rehabilitacyjnej i opiekuńczej i odpowiedniej infrastrukturze.
Terapia bazalna Koszalin
Część uczniów z inicjatyw zdrowotnych nie może tworzyć obowiązku szkolnego na gruncie placówki oświatowej. Wówczas podopieczny objęty jest nauczaniem indywidualnym wykonywanym w bloku rodzinnym. Wśród uczniów realizujących obowiązek szkolny poza grupą są dzieci wymagające stosowania procedur medycznych, tj. dializowane, korzystające dalej lub czasowo z respiratora lub/i żywienia medycznego z zastosowaniem sondy, oddychające za pomocą rurki tracheostomijnej i potrzebujące regularnego oczyszczania dróg oddechowych, a jeszcze inni hospitalizowani pacjenci.
Adresaci stymulacji bazalnej
Samą z szkół terapii postaci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, których rozwój fizyczny nie przekroczył piątego miesiąca wieku rozwojowego a poznawczy – dwunastego, jest stymulacja bazalna – koncept pedagogiczny zaprojektowany przez prof. Andreasa Fröhlicha. Metoda stymulacji bazalnej podawana jest również w działalności z dziećmi oraz młodzieżą dotkniętą wadą będącą skutkiem czynników prenatalnych i okołoporodowych, kiedy również z osobami odpowiedzialnymi, które wskutek wypadku uległy ciężkim uszkodzeniom neurologicznym, a więcej w terapii chorób neurodegeneracyjnych oraz do grona głowom w mieszkanie terminalnym.
Jak wykorzystać stymulację bazalną w szkoleniu indywidualnym?
zobacz również czy anemia sierpowata jest uleczalna
Postać z głęboką niepełnosprawnością sprzężoną ukazuje się przez ciało, całym sobą. Brak mienia swego ciała, do jakiego wykonywa już sześciogodzinne całkowite unieruchomienie wprowadza mężczyzny w okres na pograniczu relaksu i czuwania, w którym samoświadomość i znajomość tego, co go otacza, stopniowo zanika. Pracowanie w takim trwanie że zostać się codziennością postaci z trudnymi uszkodzeniami neurologicznymi, i w zysku doprowadzać do bierności i apatii. Terapia bazalna działa w wyborze dobrej pracy do prace i spokoju, umożliwia zorganizowanie aktywności swej dziecka poprzez poszukiwanie możliwych jakości i pokazanie właściwych materiałów, wspiera podopiecznego w obszarze realizacji podstawowych funkcje pielęgnacyjnych, modeluje sposób zabawy i sprawia na wzrost komunikacyjny i poznawczy dziecka.
Terapia bazalna a regulacja oddechu
Tym, co w terapii bazalnej przynosi uczniowi najwięcej korzyści, jest stymulacja somatyczna – zrytualizowana stymulacja dotykowa ciała i/lub twarzy, która przez pewny, przewidywalny schemat zapewnia podopiecznym poczucie bezpieczeństwa, jadąc do obniżenia napięcia mięśniowego, relaksacji i regulacji oddechu. To niebywale istotna strefa, zważywszy na często będącą u dzieci skoliozę kierującą do trudności oddechowych.
Źródło artykułu: Stymulacja bazalna Andreasa Fröhlicha
Terapia bazalna Koszalin